Aplikacje mobilne
W ostatnim czasie, w miarę wzrostu popularności i dostępności szerokiej gamy urządzeń mobilnych, powstało dużo aplikacji mobilnych mających na celu ułatwienie funkcjonowania w różnych dziedzinach życia. W związku z powyższym nie dziwi fakt, że znalazły one także zastosowanie w szeroko pojętej dziedzinie bezpieczeństwa, gdzie są stosowane zarówno przez podmioty zarządzania kryzysowego jak i służby ratownicze. Aplikacje mobilne stosowane w procesie zarządzania kryzysowego to oprogramowanie instalowane na urządzeniach mobilnych, tj. telefonach komórkowych, smartfonach, tabletach etc., którego podstawową funkcjonalnością jest generowanie i dystrybucja lub odbieranie ostrzeżeń o zagrożeniach odnoszących się do aktualnego miejsca pobytu użytkowników oprogramowania. Podmioty zarządzania kryzysowego stosują je m.in. w celu:
- ostrzegania przed zagrożeniami;
- informowania o sposobach przygotowania na wypadek nagłych zdarzeń oraz zasad zachowania w przypadku ich wystąpienia;
- udostępniania użytkownikowi informacji o służbach ratowniczych w terenie;
- udostępniania informacji o warunkach meteorologicznych, stanie wód, zaburzeniach ruchu drogowego w danym rejonie;
- określania lokalizacji użytkownika telefonu komórkowego (współrzędne geograficzne, adres).
Poniżej zostały przedstawione przykładowe aplikacje mobilne stosowane w procesie zarządzania kryzysowego w Polsce. Część z nich została stworzona w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców danego regionu, zaś inne aplikacje mobilne zostały zaprojektowane w odpowiedzi na potrzeby służb ratowniczych. Większość aplikacji mobilnych stosowanych w zarządzaniu kryzysowym wykorzystuje technologie geoinformacyjne np. przedstawiając informacje w formie mapy lub wykorzystując sygnał GPS do określania lokalizacji. Aplikacje przeznaczone dla mieszkańców zazwyczaj prezentują mapy zdarzeń lub zagrożeń w bliskiej okolicy na podstawie danych zgromadzonych przez jednostki zarządzania kryzysowego. Poniżej zostały przedstawione wybrane przykłady aplikacj
Regionalny System Ostrzegania (RSO)
Regionalny System Ostrzegania (RSO) to darmowa, powszechna usługa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz wojewodów umożliwiająca powiadamianie obywateli o zagrożeniach. Udostępnia komunikaty generowane przez wojewódzkie centra zarządzania kryzysowego (WCZK) zasilane informacjami m.in. z IMGW-PIB, GDDKiA.
Samorządowy Informator SMS (SISMS)
Samorządowy Informator SMS to bezpłatna aplikacja mobilna udostępniająca informacje związane z zarządzaniem kryzysowym, m.in. ostrzeżenia o zagrożeniach meteorologicznych, komunikacyjnych, alarmy o ewakuacji z powodu zagrożenia, informacje o zakazie wstępu do lasu, obowiązkowych szczepieniach, utrudnieniach i udogodnieniach dla mieszkańców, ale także komunikaty o wydarzeniach kulturalnych w regionie.
Bezpieczne Lubuskie to bezpłatna aplikacja mobilna skierowana do mieszkańców województwa lubuskiego. Jej podstawowe funkcjonalności to m.in.: udostępnianie komunikatów o zagrożeniach powodziowych i komunikacyjnych, informacji meteorologicznych dla regionu, informowanie o utrudnieniach drogowych, czy udostępnianie poradników postępowania w sytuacjach kryzysowych.
Policja śląska jest to aplikacja mobilna ułatwiająca kontakt z jednostkami policji w województwie śląskim. Umieszczone w niej dane kontaktowe pozwalają na szybki wybór numeru telefonu, czy też wysłanie wiadomości e-mail do wybranej jednostki policji.
Bezpłatna aplikacja, która powstała w ramach programu „Dzielnicowy bliżej nas”. Można pobrać ja na system operacyjny Android bądź iOS. Aplikacja posiada pełną funkcjonalność w trybie online, natomiast podstawowe czynności można również wykonywać offline. W aplikacji można znaleźć bazę danych o wszystkich obiektach policyjnych dostępnych dla interesantów, a także dane kontaktowe do ponad 8 tysięcy dzielnicowych w całym kraju.
MobilnyStrazak jest aplikacją monitorującą gotowość operacyjną strażaków OSP, jak i ich jednostek. Informacja ta jest udostępniana wśród członków OSP, tak by każdy mógł widzieć jaki jest stan obsady, a także jest wysyłana do właściwego Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego PSP, co daje dyspozytorom możliwość szybkiego i sprawnego dysponowania jednostek OSP.
System powstał we współpracy Lasów Państwowych (LP) z Państwową Strażą Pożarną (PSP). Jego celem jest skrócenie czasu przyjęcia zgłoszenia i dotarcia straży pożarnej na miejsce zdarzenia.