Aplikacje mobilne
W ostatnim czasie, w miarę wzrostu popularności i dostępności szerokiej gamy urządzeń mobilnych, powstało dużo aplikacji mobilnych mających na celu ułatwienie funkcjonowania w różnych dziedzinach życia. W związku z powyższym nie dziwi fakt, że znalazły one także zastosowanie w szeroko pojętej dziedzinie bezpieczeństwa, gdzie są stosowane zarówno przez podmioty zarządzania kryzysowego jak i służby ratownicze. Aplikacje mobilne stosowane w procesie zarządzania kryzysowego to oprogramowanie instalowane na urządzeniach mobilnych, tj. telefonach komórkowych, smartfonach, tabletach etc., którego podstawową funkcjonalnością jest generowanie i dystrybucja lub odbieranie ostrzeżeń o zagrożeniach odnoszących się do aktualnego miejsca pobytu użytkowników oprogramowania. Podmioty zarządzania kryzysowego stosują je m.in. w celu:
- udostępniania użytkownikowi informacji o służbach ratowniczych w terenie;
- udostępniania informacji o warunkach meteorologicznych, stanie wód, zaburzeniach ruchu drogowego w danym rejonie;
- określania lokalizacji użytkownika telefonu komórkowego (współrzędne geograficzne, adres);
- udostępniania instrukcji zachowań na wypadek różnych zdarzeń kryzysowych.
Poniżej zostały przedstawione przykładowe aplikacje mobilne stosowane w procesie zarządzania kryzysowego w Polsce. Część z nich została stworzona w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców danego regionu, zaś inne aplikacje mobilne zostały zaprojektowane w odpowiedzi na potrzeby służb ratowniczych. Większość aplikacji moblinych stosowanych w zarządzaniu kryzysowym charakteryzuje się wykorzystywaniem technologii geoinformacyjnych np. przedstawianiem informacji w formie mapy albo wykorzystywaniem sygnału GPS do określania lokalizacji. Z reguły służby ratownicze posiadają zamknięty system ze względów bezpieczeństwa. Natomiast aplikacje przeznaczone dla mieszkańców są zazwyczaj aplikacjami prezentującymi mapy zdarzeń, zagrożeń w bliskiej okolicy na podstawie danych zgromadzonych przez jednostki zarządzania kryzysowego. Poniżej zostały przedstawione wybrane przykłady aplikacji mobilnych wykorzystywanych w zarządzaniu kryzysowym i ratownictwie.
Regionalny System Ostrzegania (RSO)
Regionalny System Ostrzegania (RSO) to bezpłatna aplikacja mobilna o zasięgu krajowym opracowana w ramach projektu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz Telewizji Polskiej. Udostępnia komunikaty generowane przez wojewódzkie centra zarządzania kryzysowego (WCZK) zasilane informacjami m.in. z IMGW-PIB, GDDKiA.
Samorządowy Informator SMS (SISMS)
Samorządowy Informator SMS to bezpłatna aplikacja mobilna udostępniająca informacje związane z zarządzaniem kryzysowym, m.in. ostrzeżenia o zagrożeniach meteorologicznych, komunikacyjnych, alarmy o ewakuacji z powodu zagrożenia, informacje o zakazie wstępu do lasu, obowiązkowych szczepieniach, utrudnieniach i udogodnieniach dla mieszkańców, ale także komunikaty o wydarzeniach kulturalnych w regionie.
Bezpieczne Lubuskie to bezpłatna aplikacja mobilna skierowana do mieszkańców województwa lubuskiego. Jej podstawowe funkcjonalności to m.in.: udostępnianie komunikatów o zagrożeniach powodziowych i komunikacyjnych, informacji meteorologicznych dla regionu, informowanie o utrudnieniach drogowych, czy udostępnianie poradników postępowania w sytuacjach kryzysowych.
Aplikacja e-Granica to bezpłatna, dwujęzyczna aplikacja mobilna województwa lubuskiego, skierowana przede wszystkim do zagranicznych turystów, pracowników firm transportowych itp. przekraczających polską granicę w woj. lubuskim.
Policja śląska jest to aplikacja mobilna ułatwiająca kontakt z jednostkami policji w województwie śląskim. Umieszczone w niej dane kontaktowe pozwalają na szybki wybór numeru telefonu, czy też wysłanie wiadomości e-mail do wybranej jednostki policji.
Aplikacja mGOPR ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa osób przebywających w górach. Dzięki aplikacji można szybko nawiązać kontakt z jednostką GOPR bez konieczności znajomości numeru. Poprzez wykorzystanie GPS umożliwia śledzenie własnej lokalizacji, wysyłanie ratownikom GOPR lokalizacji z dokładnością 500 m, czy też zgłoszenie do GOPR planowanej trasy podróży.
MobilnyStrazak jest aplikacją monitorującą gotowość operacyjną strażaków OSP, jak i ich jednostek. Informacja ta jest udostępniana wśród członków OSP, tak by każdy mógł widzieć jaki jest stan obsady a także zostaje wysyłana do właściwego Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego PSP, co daje dyspozytorom możliwość szybkiego i sprawnego dysponowania jednostek OSP.
System powstał we współpracy Lasów Państwowych (LP) z Państwową Strażą Pożarną (PSP). Jego celem jest skrócenie czasu przyjęcia zgłoszenia i dotarcia straży pożarnej na miejsce zdarzenia.