Aktualne projekty
LOCALIENCE - Budowanie odporności na zagrożenia wynikające z ekstremalnych zjawisk pogodowych na poziomie lokalnym w Europie Środkowej (CE100182)
Nadrzędnym celem LOCALIENCE jest rozwój zdolności gmin do reagowania na katastrofy, w szczególności poprzez rozwijanie wiedzy i metod szybkiego reagowania na ekstremalne zjawiska pogodowe wywołane zmianami klimatycznymi, a także efektywne zarządzanie skutkami takich zdarzeń oraz upowszechnianie rozwiązań wspierających odporność na zmiany klimatu i zdolności odbudowy bioróżnorodności na poziomie lokalnym.
LOCALIENCE łączy partnerów z krajów regionu Europy Środkowej, którzy stają w obliczu podobnych zagrożeń spowodowanych ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi, zapewniając wymianę doświadczeń i wiedzy. Projekt umożliwi wykorzytywanie rozwiązań adresujących różne aspekty tych samych zagrożeń, ułatwiając transfer wiedzy, edukację, dzielenie się informacjami oraz nawiązanie długotrwałych kontaktów i integrację podmiotów z tego regionu Europy.
Szczegółowe cele LOCALIENCE, a także główne działania, to:
- Zapewnienie wspólnie stworzonych narzędzi do opracowywania polityki, planowania działań i monitorowania w celu poprawy lokalnego, regionalnego i krajowego poziomu zarządzania klęskami żywiołowymi, w celu zwiększenia odporności na ekstremalne zjawiska pogodowe spowodowane zmianami klimatu.
- Wzmocnienie gotowości, proaktywności i zaangażowania publicznych i obywatelskich interesariuszy poprzez szkolenia, dzielenie się wiedzą i podnoszenie świadomości.
- Opracowywanie i testowanie lokalnych rozwiązań na małą skalę (zwłaszcza takich, które odnoszą się do warunków pogodowych danego kraju i istniejącego systemu zarządzania kryzysowego) w ramach wybranych pilotaży, w celu zwiększenia odporności i gotowości na poziomie lokalnym na ekstremalne zagrożenia pogodowe spowodowane zmianami klimatu, z zapewnieniem maksymalnego zaangażowania zainteresowanych stron i wykorzystaniem odpowiednich narzędzi IT.
Projekt będzie trwał 3 lata (2023-2026) i angażował 11 partnerów z 5 krajów. Finansowany jest z programu Unii Europejskiej - Interreg Europa Środkowa 2021-2027.
COLLARIS Network: COLLaborative network on unmanned AeRIal Systems
Postęp naukowy oraz szybko rozwijająca się technologia dronów wraz z rozwojem ich zastosowań stały się dziś nieodzowne na wszystkich etapach cyklu zarządzania ryzykiem podczas klęsk żywiołowych. COLLARIS to inicjatywa powstała na rzecz budowania potencjału zrównoważonej europejskiej sieci wiedzy naukowej, inżynieryjnej i specjalistycznej dla użytkowników związanych z bezzałogowymi systemami powietrznymi (UAS) w zakresie ochrony ludności i reagowania na klęski żywiołowe. Program COLLARIS obejmuje następujące obszary tematyczne:
- Identyfikacja i udostępnianie procedur operacyjnych, zdobytych doświadczeń i najlepszych praktyk związanych z wykorzystaniem bezzałogowych systemów powietrznych
- zarządzanie wyzwaniami związanymi z zarządzaniem ruchem lotniczym, rozwiązanymi i praktykami operacyjnymi
- pozyskiwanie rozwiązań do analizy i udostępniania danych, a także systemów pomocniczych (np. symulatorów)
- opracowywanie metod zwiększania kompetencji użytkowników końcowych
- przewidywanie nowych rozwiązań i scenariuszy przyszłych zastosowań w celu określenia przyszłych potrzeb i luk, możliwości technologicznych i ich potencjalnych zastosowań
Ogólna koncepcja projektu COLLARIS opiera się na dwóch założeniach:
- Możliwości techniczne związane z bezzałogowymi systemami powietrznymi, jak również zakres ich zastosowania do celów ochrony ludności i zarządzania kryzysowego będą się szybko rozwijały;
- Luka między tymi nowo utworzonymi zdolnościami technicznymi a praktykami operacyjnymi w zakresie ochrony ludności, które z nich nie korzystają, pozostanie stałym wyzwaniem.
W związku z powyższym istnieje wyraźna potrzeba stworzenia stabilnego, długoterminowego mechanizmu wspierania społeczności zajmującej się ochroną ludności w stopniowym wdrażaniu innowacji, które umożliwią rozwój systemów bezzałogowych. Społeczność projektu COLLARIS wniesie istotny wkład w osiągnięcie tego celu.
COLLARIS zaoferuje platformę sieciową, w ramach unijnej sieci wiedzy o ochronie ludności, służącą wymianie informacji i eksperymentowaniu z zaawansowanymi koncepcjami bezzałogowych systemów powietrznych do reagowania na katastrofy i zarządzania kryzysowego. Działaniom tym będą towarzyszyć warsztaty tematyczne, webinaria i moderowane dyskusje, a także testy i szkolenia, mające na celu zwiększenie efektywności operacji bezzałogowych statków powietrznych poprzez przybliżenie wiedzy do wykorzystania operacyjnego.
Serdecznie zapraszamy do śledzenia i udziału w inicjatywach projektu Collaris w szczególności: przedstawicieli organów ochrony ludności na wszystkich szczeblach, osoby wspierające ratowników, praktyców zarządzania kryzysowego oraz badaczy zainteresowanych zagadnieniami związanymi z dalszym rozwojem i operacyjnym wykorzystaniem bezzałogowych systemów powietrznych w swoich działaniach.
Bezpośredni kontakt jest możliwy poprzez adres e-mail: Collaris-network@cbk.waw.pl
Strona internetowa projektu COLLARIS
Sieć COLLARIS jest koordynowana przez Centrum Informacji Kryzysowej CBK PAN(PL), wraz z MSB (SE), Valabre (FR), DCNA (AT) and KIOS (CY) jako konsorcjantami.
Czas trwania: styczeń 2023 - grudzień 2024
Overwatch – więcej niż mapa
Projekt Overwatch będzie rozwijał zintegrowany, holograficzny system wspomagający ratownictwo i zarządzanie kryzysowe podczas pożarów lasów oraz powodzi.
Wykorzystując najnowocześniejsze podejście, w projekcie Overwatch zostanie zaprojektowana i opracowana platforma do zarządzania zapleczem, która obejmie pełen cykl zarządzania danymi, począwszy od pozyskiwania danych, harmonizacji, standaryzacji i przetwarzania danych, aż do wykorzystania informacji, które umożliwią:
- uzyskanie świadomości sytuacyjnej w 2D i 3D zdarzeń powodziowych i pożarowych np. pomiar bezpośrednich i pośrednich skutków w danym obszarze, monitorowanie zdarzeń w czasie rzeczywistym za pomocą wideo o wysokiej rozdzielczości (widzialne, termiczne i hiperspektralne);
- zarządzanie operacjami zgodnie ze strukturą terenu wykrywanego przez drony;
- optymalizacja zasobów ratowniczych w zależności od powagi incydentu;
- podłączenie ratowników za pomocą urządzeń AR, które będą wizualizować świat rzeczywisty;
- monitorowanie dokładnej pozycji zaangażowanych operatorów i aktywów.
Dodatkowo, platforma zarządzania zapleczem umożliwi współpracę różnych rodzajów użytkowników, którzy będą zarządzać źródłami informacji, wykorzystywać nowe lub integrować inne systemy zarządzania kryzysowego w celu stworzenia systemu współpracy, który zapewni kompleksowy przegląd sytuacji kryzysowych.
Rozwiązania będą wspierać ratownictwo i zarządzanie kryzysowe w szerokim spektrum zdarzeń, zapewniając proaktywne podejście i wskazówki, które przyczynią się do ukształtowania właściwego planu wdrożenia dostosowanego do potrzeb różnych odbiorców, do których się zwracamy.
Konsorcjum projektu Overwatch składa się z 10 partnerów z 5 róznych państw: Polski, Niemiec, Włoch, Portugalii i Danii. Konsorcjum reprezentują kluczowi interesariusze z zakresu bezpieczeństwa I zarządzania kryzysowego. z których każdy dostarcza cenną wiedzę niezbędną do realizacji celów OVERWATCH.
Rozpoczęcie projektu: 1 listopad 2022
Czar trwania: 3 lata
Projekt realizowany w ramach Programu Horyzontu Europa (CALL:HORIZON-EUSPA-2021-SPACE), Grant Agreement 101082320.